Iz Gaženice godišnji izvoz od milijun tona naftnih derivata

Bez autora
Jan 27 2011

U zadarskoj luci Gaženica ove će se godine početi graditi spremnici za skladištenje naftnih derivata koji će iz ove luke odlaziti na svjetsko tržište. Eurosuper 95 i eurodizel, proizvedeni po EU standardima, u novoizgrađene će se terminale dovoziti iz rafinerija u BiH, iz Broda i Modriče, koje je kupio ruski naftni div “Zarubezhneft”, odnosno “Neftgazinkor”. Ta je kompanija u rekonstrukciju i modernizaciju dviju bosanskih rafinerija dosad već investirala 400 milijuna eura, a do 2015. godine u planu je investicija od još 700 milijuna eura. Otkad su prije nekoliko godina Rusi kupili bosansku naftnu industriju, traže iz koje će jadranske luke izvoziti prerađenu naftu, a riječ je o pet milijuna tona sirove nafte godišnje. Dugo su u igri bile Ploče, ali na kraju je izbor pao na Zadar. Planovi Rusa poklopili su se s planovima zadarske tvrtke “Kepol-terminal” koja već godinama ima spremnike za skladištenje kemikalija.

Iz Gaženice godišnji izvoz od milijun tona naftnih derivataU zadarskoj luci Gaženica ove će se godine početi graditi spremnici za skladištenje naftnih derivata koji će iz ove luke odlaziti na svjetsko tržište.

Eurosuper 95 i eurodizel, proizvedeni po EU standardima, u novoizgrađene će se terminale dovoziti iz rafinerija u BiH, iz Broda i Modriče, koje je kupio ruski naftni div “Zarubezhneft”, odnosno “Neftgazinkor”.

Ta je kompanija u rekonstrukciju i modernizaciju dviju bosanskih rafinerija dosad već investirala 400 milijuna eura, a do 2015. godine u planu je investicija od još 700 milijuna eura.

Skladištenje kemikalija

Otkad su prije nekoliko godina Rusi kupili bosansku naftnu industriju, traže iz koje će jadranske luke izvoziti prerađenu naftu, a riječ je o pet milijuna tona sirove nafte godišnje. Dugo su u igri bile Ploče, ali na kraju je izbor pao na Zadar. Planovi Rusa poklopili su se s planovima zadarske tvrtke “Kepol-terminal” koja već godinama ima spremnike za skladištenje kemikalija.

- Dosad smo imali kapacitet od 16,5 tisuća prostornih metara, a sad ćemo graditi rezervoare za još 60 tisuća prostornih metara. U drugoj fazi investicije, za koju smo već kao prvi u Hrvatskoj dobili objedinjene uvjete zaštite okoliša, gradimo pogon za proizvodnju biodizela kapaciteta 66 tisuća tona godišnje - kaže Bože Krce, direktor “Kepol-terminala”.

Za te je projekte već ishođena i lokacijska dozvola, uskoro će biti gotova i građevinska dozvola koju odobrava izravno Ministarstvo graditeljstva, a istodobno traje i izbor izvođača radova od kojih se prikupljaju ponude. Krce očekuje da će početak gradnje biti najkasnije u svibnju, do kada će biti odlučeno i koja će banka pratiti projekt, ukupno procijenjen na 62 milijuna eura.

Posao je vrlo detaljno razrađen jer se priprema potpisivanje ugovora za zakup novoizgrađenih rezervoara na “15+5 godina puno za prazno” s bosanskim rafinerijama i ljubljanskim “Petrolom”. No posao s Rusima nije samo u tome. Naime, kad modernizacija dviju bosanskih rafinerija bude dovršena, za izvoz će biti spremno 1-1,5 milijuna tona derivata. Kako nema željezničke pruge između Broda (bivšeg Bosanskog Broda) i Slavonskog Broda, u Slavonskom se priprema gradnja prekrcajnog terminala u koji će se naftni derivati dopremati produktovodom, a zatim prebacivati u vagone cisterne i potom dopremati u Zadar, a iz Zadra dalje brodovima.

Kako ovoliki teret ne može ići Ličkom prugom, u igru ponovno ulazi obnova prometa Unskom prugom. Hrvatski dio ove pruge, potvrdili su nam u Hrvatskim željeznicama, u potpunosti je obnovljen, a godinama se njome ne prometuje prije svega zbog političkog stava Republike Srpske. Sad je, međutim, u pitanju interes moćne ruske naftne kompanije koja ulaže više od milijardu eura u BiH, pa se može očekivati ubrzano pripremanje Unske pruge za ponovno otvaranje, u prvom redu za teretni promet. Obnova prometa ovom prugom je ušla i u hrvatsko-ruski međudržavni protokol o suradnji.

- Zajedno s “Optima grupom”, koju su Rusi osnovali u Banjoj Luci, osnovali smo dvije zajedničke tvrtke - “Nestro Adria Zadar” d.o.o. i “Nestro Adria Slavonski Brod” d.o.o. U Slavonskom Brodu definiramo konačnu lokaciju za pretovarni terminal, što je investicija od oko 15 milijuna eura.

S druge strane, s Lučkom upravom u Zadru smo već dogovorili produženje “mokrog gata” s utakačkom rukom za transport derivata iz tankova do broda, odnosno produženje pristaništa za brodove za 30-ak metara, što će stajati 1,5 milijuna eura - objašnjava direktor Krce ovogodišnje velike investicijske aktivnosti.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik